Hoe de moestuin tot leven kwam

20160419_204237_zpsrc20jjd3

Binnenkort beginnen de grote werken, en met grote bedoel ik dan ook echt GROTE. De totale renovatie van mijn grootvaders huis. Een van de belangrijkste projecten in mijn en ons wereldje. Want dat wordt ons eigen stekje en dan hopelijk ook voor altijd. Maar zo’n grote projecten vragen veel inspanning en planning. En vooral veel geduld. Gespreide afspraken met bank en architect, het vele wachten op het plan, de goedkeuring en bouwaanvragen zijn een test op je zenuwen wanneer je staat te popelen om aan iets beginnen.

20160313_170649_zps8ftetfeq

Het prille begin

Dus,op een verveelde namiddag kwam het in me op om al iets aan de wildernis van onze toekomstige tuin te doen. Nu moet je weten, mijn grootvader was vroeger bloemist en had dan ook veel land, serre’s, gereedschap en dergelijke. Na het bloementijdperk had hij een moestuin en ook mijn vader heeft er jarenlang een gehad. (Het zal dan toch wel ergens in het bloed zitten denk ik dan.)

20160313_165813_zpsmdmfymrx

Vriendlief helpt leegmaken

Van alles wat er ooit op het stuk land stond zijn twee aaneengrenzende serre’s het enige wat overgebleven is. Er zijn platen op gelegd en ze doen nu dienst als houtschuur en opbergplaats voor mijn vaders tractors, tja iedereen zijn gekke hobby. De helft van de serre die als houtschuur dienst doet staat er enkel nog als geraamte van de ooit mooi onderhouden constructie. Volledig verwilderd en overwoekerd, geen glas meer ingekaderd te bespeuren maar wel veel overgroeide stukjes in de grond met een hele hoop andere rotzooi. Van alle plaatsjes leek me dit een geweldig stukje om tot moestuin om te vormen. Ik zit in niemands weg en mijn opa zou het nog fijn gevonden hebben denk ik dan. Weliswaar met toestemming van de papa want eigenlijk ligt de serre op zijn eigendom, niet de mijne (ahum onze).

20160403_154544_zpsaxcyetlm

Leeg en bovenste laag weggeschoffeld

Dus hebben ik en mijn vriend een paar zondagen opgeofferd om aan de slag te gaan in de toekomstige moestuin. Vuil, glas, beton en een oud vat werden verwijderd. De bovenste laag heb ik  weggeschoffeld er werd compost en koeienmest aangebracht waarna vaderlief een tractortje kon bovenhalen om mijn stukje om te ploegen. Één keer maar want na veel opzoeking weet ik dat spitten niet goed is voor het grondleven.

20160403_180035_zps6bs2q02b

Compost en/of mest toevoegen

De indeling was een hele discussie. Niet tussen mij en mijn vriend maar tussen mij en mijn vader. Ik ben een beginnelling zoals hij mij zo veel zei. Dus beter lange rijen, makkelijk om te ploegen elk jaar. Maar koppig als we in mijn familie, met vele mooie moestuinen in mijn hoofd zoals die van Mme Zsazsa  had ik een idee voor mijn tuin in gedachten en na halstarrig volhouden kreeg en deed ik gewoon mijn zin. Paadjes en vaste perkjes!

Met een hele hoop stenen die over gebleven waren van een garage, anti-worteldoek en een lieve vriend die braaf bakstenen vasthamerde op de door mij afgelijnde paadjes onder mijn streng toeziend oog kreeg mijn eerste moestuintje vorm. Fier dat ik ben!

En het zaaien en planten kan beginnen!

4 gedachtes over “Hoe de moestuin tot leven kwam

  1. groengenot zegt:

    Wauw! Daar ben ik jaloers op, zeg!😊. Zo mooi voor een moestuin! En groot gelijk heb je dat je halsstarrig vasthield aan je idee om vaste perkjes te maken! Zo moet je nooit meer spitten en kan je gemakkelijk vanop de paadjes werken.

    Like

    • JuffrouwEigenzinnig zegt:

      Ik ben absoluut dol op hoe het eruit ziet nu. Het is nog niet af, nog schors enz op mijn paadjes maar vind het leuk en origineel, zo in mijn opa’s oude bloemenserre. We hebben er lang aan gewerkt maar zelfs mijn nonkel die allesbehalve nostalgisch is vind het leuk, alsof het er altijd al geweest is en vind het fijn dat er opnieuw iets groeit in zijn vaders tuin

      Like

Geef een reactie

