Na regen komt zonneschijn…

20160605_125901-3_zpskwauimgu

Groenten kunnen niet zwemmen… Niet dat ik dat niet wist hoor, maar mijn moestuin heeft het me toch maar bewezen om me ervan te verzekeren. Nuja, het is mijn eerste moestuin jaar en ik ben wat laat begonnen. Ik heb al een heleboel dingen geleerd die ik volgend jaar anders ga doen. Zoals vroeger beginnen, voorzaaien, erwten afdekken want de vogels hebben hun buikje rond gevuld met mijn zaadjes… Had ik eerder gezaaid hadden sommige planten het gered. Maar het weer heb ik niet in de hand en ik werk voltijds in de zorgsector en heb ook alle geluk dat werkende dagen meestal de zonnige zijn. Ik laat er mijn moed niet door vallen maar het is een triest zicht.

20160605_122653_zpsspv8syan

Voor de eerste zware stortbuien met hagel een paar weken geleden had ik een zakje wortelen gezaaid. Zomerwortelen in leuke kleurtjes want dat leek me veel vrolijker dan saai oranje. Tussen het toch al flinke onkruid zie ik ongeveer zeven wortelen staan. Wedden dat die zeven dan net de oranje zijn? Duur zakje zaad denk ik dan. Wieden geblazen, en opnieuw aan het zaaien dan maar.

20160605_122759_zpsta2i7t0e

 

20160605_122714_zpsp89xx5gx

De komkommers zijn verdronken. Alleen de snackkomkommer houd het hoofd nog net boven water. De rest staat net stil of groeit zo traag dat het niet te merken is en de radijzen hebben veel blad maar weinig knol.

20160605_123103_zpshoiyti57

De sla is nog het enige dat rustig verder doet zonder veel geklaag. Tenzij de zaailingen op het zaaibed, die hebben reden van klagen want poeslief vind dat het ideale plekje om te krollen in de weinige stralen zonlicht maar desondanks groeien ze ook.

20160605_125852-2_zpseroi1aiw

De enige plantjes die echt geen last hebben van de stortbuien zijn diegene die een thuis kregen in een pot. Zo heb ik tweemaal drie gele mini paprika’s, tweemaal drie hete pepers en een bloedzuring die lustig doorgroeien alsof het zomer is. Vandaag zijn daar 2 pepino’s bijgekomen. Ze staan aan het lege huis ver weg van hongerige kippen en ganzen. Ben eens benieuwd. Voorlopig geen wortelen maar alleszins al paprika’s in zicht!

Geef een reactie

