Moestuin update; Kleine klusjes doorheen de regen

20160605_122846_zpsqmutsthe

Dit weekend waren ik en vriendlief eens samen thuis. Een zeer zeldzaam moment. En een moment dat ik meteen aanspreek om samen iets in de tuin te doen. Gewoon…Samen is dat zoveel leuker, zeker op zo’n donkere dag waar de regen weer elk moment uit de hemel dreigt te storten.

20160605_122827_zpsqjjl1ijj

Aangezien we met een immense slakkenplaag zitten (zo sneuvelden meerdere kolen, aardbeien, spinazieplantjes en dergelijke) en de regen lelijk huisgehouden had met het stro op het aardbeiveldje, werd dit eens volledig onder handen genomen. Vriendlief haalde alle rottende stro weg, samen met een horde dode en levende naaktslakken, en met een zwaar hartje de rottende aardbeien en legde een dikke nieuwe laag aan. Er ging een nieuw net overheen en er werden boven en onder de strolaag biologische slakkenkorrels gestrooid… Op hoop van zegen, want we zouden toch wel zelf ook eens willen weten hoe onze aardbeien smaken.

20160605_122727_zpsa37fsgxz

De twee kolenbedjes kregen ook eenmake-over. Na ze te planten zette ik er een constructie van insectengaas en electriciteit buizen omheen, maar slakken deden ook hier wat planten sneuvelen. Dit weekend haalde ik de gesneuvelde plantjes weg die kaalgevreten waren en vervangde ze door nieuwe. Ook strooide ik slakkenkorrels op de bodem, legde ik tussenin een dikke mulch laag aan van droog hooi van vorig haar op het veld en daaroverheen het insectengaas. Op hoop van zegen.

20160605_122643_zpsuaucki7x

Acht tomatenplantjes met een verdwaald afrikaantje

Mijn vader maakte mij vorige week een dakje voor de tomaten, nog niet helemaal naar wens want de regen slaat er nog wat ondereen.  Grotendeels staan ze droog en er word nog wat aan gesleuteld binnenkort, een dikke pluim voor de papa weeral. Ik kocht nog wat plantjes bij, nu staan er 16 in totaal, waarvan ik er 9 zelf gezaaid heb. Ik steunde ze met tomatenspiralen en bracht ook hier een dikke mulch laag aan.

20160605_122948_zpssvkemegp

De acht andere tomatenplantjes met wat basilicum tussen het onkruid

20160605_122805_zpspypxibfo

De gekochte komkommers zijn gesneuveld, de nieuwe zelf gezaaide zijn nog te zaailing-klein om uit te planten maar de paprika’s blijven volhouden. Ook deze kregen dan maar een mulch laag samen met de twee overgebleven courgette’s.

20160602_192326_zpsfwdkbne2

Papa, mama en kroost

Een fijne verassing kwam van mijn pluimvee vriendjes. De groep van zes ganzen waarvan een bruin vrouwtje de laatste weken verdwenen was en niet gevonden werd desondanks de vele zoektochten van mijn vader die al vijf nesten gevonden en verwijderd had (de officiële eigenaar van ons pluimvee), kwam weer uit het niets opdagen met een gevolg van vijf kleine “gooselings” waarvan ik mezelf de trotse meter opriep. Een van de mannetjes nam prompt de vaderrol op zich en hoe lief ik ze ook vind en eentje wil vasthouden, vaderlief laat niemand, ook de andere ganzen in de buurt van mama en kroost. Nja, leuk en lief om naar te kijken, ik noem ze 1,2,3,4 en 5 voorlopig want onderscheid kan je niet maken. Wat bij ons geboren wordt blijft bij ons trouwens. Tenzij ziekte of ouderdom blijft het hier rondlopen en waggelen. Dient een dier zich aan op de hof van eend tot kanarie tot kat…9,5 op 10 kans dat die dan ook hun pensioen bij ons doorbrengen. Dus, met deze staat het ganzen aantal de komende jaren op 15.. Lieg nu nog maar eens om het uur dat je s’nachts thuiskwam! Beste wakers ooit… Iets te goed eigenlijk.

2 gedachtes over “Moestuin update; Kleine klusjes doorheen de regen

Geef een reactie

