Machteloos tegen de natuur

20160626_145325_zpsenjp4lmy

Dat het een ongewoon seizoen is moet ik je niet vertellen, het regent al weken en weken onophoudelijk, en dat terwijl het nu zomer hoort te zijn. Ondanks dat alles deed mijn eerste moestuin het best wel goed. Mijn 16 tomaten planten bijvoorbeeld die mooi groot en breed stonden te pronken waren vooral mijn trots. En toen stormde het gisteren, met hevige hagelbuien die met een enorme kracht uit de hemel kwamen razen. Zo erg dat we met de auto van de rijbaan zijn gegaan en het uitgezeten hebben aan de kant van de weg, levensgevaarlijk. De putten stroomden over, grond nog riolering trokken die waterhoos nog. Eenmaal thuisgekomen ging ik meteen door de gutsende regen de schade evalueren en ik moet toegeven, ik was even ontroostbaar.

20160626_145104_zpsqvaudnt4

De hagelbollen na twee uur. Sommige waren in het begin groter dan twee cm.

De planten in pot werden net mooi groot en vol, nu staan ze erbij met afgebroken takken, gaten in de bladeren en op vele plaatsen alleen nog nerfjes hangend aan lege takken. Van de kracht het blad volledig weggeslagen.  De meloenperen en paprika’s zijn de helft van hun dikte kwijt. Veel bladgewassen, zoals de snijbiet op de eerste foto, zijn op vele plaatsen gebroken en hebben last van vriesbrand. De rabarber is stukgeslagen, alle wortelen, pastinaken en ui neergeslagen en gebroken en alles lag tussen een dikke laag hagelkorrels.

20160626_145157_zpsjiryra6e

De kroppen sla, die prachtige grote rozetten vormden volledig vernield. Sla en ijs gaan niet samen, dat moet ik je niet zeggen.

20160626_145225_zpsrt1i2bqo

De gold rush courgette,  zwaar gehavend.

De courgette’s en pompoenen hebben het zwaar te verduren gehad. De courgette’s ga ik zowieso nogmaals zaaien. Je kan ze wat later nog zaaien voor een late oogst, heb ik toch nog een courgette van eigen kweek.

20160626_145209_zps9rkv4kw4

De kolenperken hebben beiden hun eigen constructie van electriciteit buizen en vliegengaas. De kolen dicht bij de buizen zijn gered door het gaas. Diegene die in het midden van twee buizen stonden zijn allemaal afgeknapt van het gewicht van kilo’s hagelkorrels.  Met scheppen heb ik het er moeten afhalen voor ik met de hand het gaas kon manipuleren en de rest er af “wippen”. De boontjes had ik terug moeten afschermen voor vogelvraat vorige week. Degene die de vogels overleefden zijn nu de minst gehavende na de storm, doordat de plastic veel impact opving.

20160626_143543_zpslsytzc8i

En dan hier mijn grootste hartzeer en de ergste slachtoffers, de tomaten. S’ochtends nog vol en hoog aan het pronken om om twee uur herleid te zijn tot stammen met kale afgebroken takken en kapotte bladeren. Ik kon wel een potje gaan zitten huilen. Het afdak komt meer dan een zestigtal cm over de tomaten maar de hagel is met zo’n immense kracht schuin ingeslagen dat het niets uitmaakte. Zo fier als ik was op mijn tomaten ik durf er nu amper naar gaan kijken…

Ik laat de tuin een paar dagen doen, het giet toch nog pijpenstelen. Ik zal nadien wel rondgaan om te zien wat er zich door spartelt, mijn zenuwen kunnen het eventjes niet aan nu. En dat voor mijn eerste moestuinjaar!

9 gedachtes over “Machteloos tegen de natuur

    • JuffrouwEigenzinnig zegt:

      Het merendeel vind ik niet zo heel erg. Het is mijn eerste jaar dus het is met vallen en opstaan. Zo heb ik al veel bijgeleerd dat ik volgend jaar anders ga doen… Maar mijn tomaten…merendeel zelf gezaaid en ik was er zo trots op… nog steeds durf ik er amper naar kijken het maakt me zo triest. Een slecht jaren om je eerste moestuintje te starten. Je zou er van opgeven. Amper al iets geoogst want alles naar de vaantjes, en ook laat gestart. MaarJa. Niet opgeven zeker. Volgend jaar beter!

      Like

    • JuffrouwEigenzinnig zegt:

      Dank je! Het is triest MaarJa. ..Iedereen heeft met dit seizoen zo een horror verhalen. En mijn beste vriendin die 4 straten verder woont had geen hagel maar daar ligt alles te rotten van de regen…

      Like

    • JuffrouwEigenzinnig zegt:

      Dank je. Volgend jaar beter. Onze ganse waren ook wel wat gevolg van inteelt… mijn vader haalt altijd alle nesten weg, dit jaar al 6 maar ze hadden er toch een goed verstopt enja, dat zal hun ook erg zwak gemaakt hebben… maar triestig als je die kleine baby’s moet begraven, met twee naast elkaar… mijn vader die al vond dat we er nu genoeg hadden (met de twee nog levende jonkies) nu 12 vond het ook best triest en zei dat hij volgend jaar ergens eieren zou gaan halen dat ze kunnen uitbroeden. Nieuw bloed. Hopelijk halen de andere twee het wel nog…

      Liked by 1 persoon

    • JuffrouwEigenzinnig zegt:

      Dank je! Ik volg je ook al een tijdje. Ben nieuw in het blog en tuin gebeuren maar sinds mijn tuintje ben ik dol op blogs erover en doe ik niets anders als ik ergens heen ga als in mensen hun tuintjes teen en vergelijken Hoe groot hun kolen en tomaten al staan en ben ondol op andermans gebeurtenissen. Dit jaar valt echt tegen om te starten. Maar was ook beginneling en heb desondanks het weer ook veel fouten gemaakt. Maar ik blijf goedgezind en ben stiekem al bezig aan de planning van volgend jaar. We zien wel. Maar ik denk al aan uitbreiden. Als mijn renovatie achter de rug is spaar ik allesinds voor een serre. Zelfs mijn patiënten raden het aan en leven mee met mijn wel en wee. Dat is het leuke aan mijn werk op dialyse. Veel boerenmannen met veel tips en dergelijke. Nu kan ik altijd meepraten met mijn oude mannen op het werk terwijl ik het vroeger hoorde donderen in keulen als ze spraken over die verdomde koolwitjes haha

      Like

Geef een reactie

