Tuin update, na hagelhel toch nog vreugde

20160818_202039_zpsrjgxbhhb

Ik geef het toe. De eerste paar weken na de hagelbui had ik er even genoeg van. Alles naar de vaantjes dacht ik. Ik kreeg al snel het hart onder de riem van mijn vader, stiefmoeder en andere wijze ouden in het vak. Niet opgeven, zeiden ze. Nog niets uittrekken en afwachten. Blij dat ik geluisterd heb. Er was wel een boel kapot. Maar het meeste heeft zich op wonderbaarlijke wijze herstelt. Mijn eerste moestuinjaar is er weliswaar een met lang niet geziene weersomstandigheden, slakkenplagen, rupsenplagen en veel leerervaringen met vallen en opstaan. Maar ik ben toch trots om de volgende dingen met jullie te delen, beginneling als ik ben.

20160818_202024_zpsctn6hlir

De tomatenstruiken hebben zich grotendeels herpakt. Twee zijn er gesneuveld en de hagelschade is nog goed te zien op stammen en takken maar de meeste hangen vol trossen tomaten. Al vrees ik dat ze in deze zomer amper gaan rijpen zonder serre.

20160818_202139_zpswyh8mv8s

Na vele mislukkingen met muismeloentjes zaaien heb ik er toch een aantal. De eerste drie zakjes hadden samen drie zaailingen. Zeer leuk, de zakjes waren best duur voor tien zaadjes t’zakje en Poppemie de poes deed er twee sneuvelen. Van het vierde zakje uit een andere winkel (wat kan ik zeggen ik wou per se muismeloentjes) kwamen ze allemaal uit dus deelde ik ook zaailingen uit aan collega’s. De mijne kregen een klimrekje en zijn nu samen al groter dan ik. Best raar want ik hield de kleinste voor mezelf en bij mijn collega’s wouden ze niet gaan ranken. Misschien misten ze hun volhardende zorgende moeder,  wie weet.

20160818_202155_zpsxlizkajh1

Ziehier een van de muismeloentjes. Net barbie-watermeloentjes. Ik ben er hard stikke dol op, alleen al voor hun schattigheid. Het zijn mini kommomkertjes en überleuk om te hebben. Je merkt het wel, deze zijn de absolute trots van mijn tuintje.

20160818_202215_zpso5zvuajw

De kolen hadden een kooitje van electriciteit buizen met vliegengaas over. Allemaal speciaal gekocht voor hun. Slakken weelde er tierig onder en ik heb het vast te vaak los gemaakt om op slakken en onkruid jacht te gaan want…

20160818_202253_zpsrkof0xmx

Ja hoor. De rupsen van het koolwitje hadden hun weg gevonden naar mijn kolenperken. Elke avond ga ik nu in de aanslag met een handschoen en potje, en het spijt me, maar bij mij gaan ze eraan. Onlangs zag ik zo een rupsje passeren op mijn oprit en met de vaart da hij/zij maakte geloof ik niet in mijn vriend’s oplossing ze rechtover waar niemand woont te gaan zetten. Ze ruiken mijn kolen en komen terug, ik ben overtuigd! Ik had twee grote Oost Indische Kers struiken die ik rond twee zuilen had gewikkeld en op TWEE dagen waren ze weg. Op beiden zaten zonder overdrijven meer dan 200 rupsen van het koolwitje. En nee ik overdrijf niet,  op een uitgekozen blad zaten er maar liefst twaalf. Bedenk eens hoeveel bladeren en ranken een OIK-struik heeft rond een zuil van twee meter….Inderdaad. De oorlog was geopend, en ik wou eerst nog diplomatisch zijn. Spijtig dat ik daar geen foto’s van heb.

20160818_202558_zpszr2i5ryd

De mini snack komkommer doet het integenstelling tot de gewone komkommers erg goed, en dat voor buiten te staan. De paprika’s daarentegen doen alsof ze flinke struiken zijn, maar weinig of geen paprika’s… Dat is denk ik zij dat zeggen da ze liever in een serre staan.

20160818_202642_zpsdkjfsyl9

Op de plek waar mijn drie zelfgezaaide strikjes tijm staan stond vroeger mijn opa’s tijmhaagje. Het is uit pure nostalgie dat ik hier weer tijm wou zetten en ik denk dat vader en nonkel het ook wel iets hebben vinden, hier en daar de oude glorie restoureren. Mijn opa was mijn held. De enige grootouder die ik had. En ik ben dan ook hartstikke trots dat ik binnenkort aan zijn huis mag beginnen om het nadien het mijne te noemen. Opa zou ook trots zijn, dat kleindochter uiteindelijk nog groene vingers gekregen heeft, hij bloemist geweest zijnde.

20160804_172551_zpsder0qrcm

De nieuw zeelandse spinazie doet het ook erg goed. Wel veel te veel plantjes die te dicht opeen staan wat kleine blaadjes geeft. Maar lekker is het wel, bij een eitje en dergelijke.

20160804_172530_zpsqfuenjka

De courgette’s hebben het zwaar te verduren. Ze staan wat in de schaduw van een rij bomen en met het aanhoudende regenweer is 9/10de van de oogst mislukt. Er komen veel kleine courgette’s aan maar zodra ze zo’n 8 cm zijn hangen ze rot aan de plant of aangevreten. Ik denk dat we nog maar 5 volwassen courgette’s hebben van de vier planten.

20160804_172440_zpszvmso6jx

Een donkere foto, maar het doel ervan is wel duidelijk. Doordat we in een geraamte van een oude serre werken had ik de bamboestokken voor de snijbonen gewoon in de grond geduwd en tegen de stijlen van de serre laten aanleunen. De snijbonen vonden dat zo lief van mij dat ze mij beloond hebben nog een halve meter boven de serre en stokken uit te groeien. Hier waren ze al goed op weg. Het was een grappig zicht, dat wel. Als je op de oprit stond zag je al die snijbonen meewaaien in de wind een heel stuk boven de serre. Oogsten was wel hel als je van de grond naar die mooie grote snijbonen stond te kijken daar drie meter hoog. Dan maar de ladder genomen en acrobaat gespeeld om te oogsten.

20160818_202715_zpsgxufoccw

De peppino of meloenpeer heeft zich herpakt na de hagel en toch nog wat bloemen gemaakt, dus nu hangen er toch een beetje aan mijn struikje. Eentje is bijna rijp om te eten, ik ben benieuwd naar de smaak.

20160818_202727_zps0fm6jnid

Een wazige foto van een peperstruikje, nuja drie peperstruikjes in een pot. Van de rijpe maak ik binnenkort sambal, als ik de verhuisdoos met mijn vijzel in terugvind. Handig als je alles hebt maar niet kan uitpakken. Even zoeken dit weekend, als ik me niet vergis staat het op de doos, nu alleen nog 30 dozen verzetten.

20160818_202739_zpsrbqcc9qm

De aardbeien stonden in een perkje, veel te donker en nat. Allemaal verhuisd in bakken, en een paar bij een buur/collega. En nu staan de bakken tussen de afgevallen goot van ons toekomstig huis, met de uitlopertjes in potjes. Niet handig, die babyplantjes in een potje houden dus kregen ze elk een wasspeldje om hun op hun plaats te houden, anders sprongen ze er met de minste wind uit.

20160716_111653_zpsvynlxlpj

Dit is onze toekomstige oprit. Sinds mijn opa op de sukkels kwam zoveel jaar geleden is er niets meer in gedaan in de zijtuin. In ons grootverlof hebben we het achterste stuk al leeghaalt grotendeels, het voorste stuk is voor volgend jaar ergens. Aangezien er een boomstronk staat waar de klimop een nieuwe boom van heeft gevormd en redelijk wat dikke struiken. In het rechterdeel wat spijtig genoeg niet op foto staat stonden struiken, een lage spar van 30 jaar oud en een zieke Japanse kerselaar. Allemaal uitgetrokken met de traktor en opgekuist,  want ik had plaats nodig voor….

20160818_202754_zpskqghe4n3

De pompoenen! Spijtig genoeg hebben we ze wat laat kunnen planten aangezien de tuin laat volledig plantkl was. Ik hoopte eerst nog op oogst maar ik vrees er nu voor. Ze doen wel hun best maar we waren gewoon te laat. Tussenin een dikke laag hakseling van de gevelde treurwilg waarvan je op de achtergrond de stam ziet liggen. En opa’s stenen zijn ook weer mooi zichtbaar, tussen al die struiken en onkruid vonden we zelfs opa’s tuinkabouters terug. Die houden nu een oogje in het zeil op de pompoenen. Volgend jaar vroeger planten, maar we hebben wel een mooie plaats nu.

20160818_202657_zpskzbfl46m

En ik sluit af met een foto van mijn eerste communie cadeau. Nuja nummer twee en drie op de foto kreeg ik voor mijn eerste communie. Lilly en Bram. De eerste kwaker Tim is het zoontje ervan. We hebben een boel ganzen maar deze lopen apart wegens rangorde en het feit da ze nu 22 jaar zijn en hun niet goed meer kunnen weren bij dat andere volk. Mijn collega’s grappen soms dat ik een boerendochter ben en het zal wel half waar zijn denk ik. Andere kinderen krijgen een fiets ofzo voor hun communie, ik kreeg pluimvee. 🙂

Een gedachte over “Tuin update, na hagelhel toch nog vreugde

  1. natuurlijk-rijk zegt:

    Alle begin is moeilijk, en je hebt de lat best wel hoog gelegd. Er zitten verschillende niet zo makkelijke groenten tussen. Met die koolwitruspen is mijn standpunt dat je minstens één exemplaar moet opofferen voor de rupsen. Die hebben het al zo moeilijk. Nog veel succes!

    Like

Geef een reactie

